Sök:

Sökresultat:

396 Uppsatser om Visuellt berättande - Sida 1 av 27

Bild och visuellt lÀrande i matematiken i förskolekontext

Abstrakt Denna uppsats handlar om bild och visuellt lÀrande i matematiken pÄ förskolan. Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogers förestÀllningar om hur pedagoger kan konkretisera matematik för förskolebarn med hjÀlp av visuellt lÀrande och bildskapande aktiviteter samt hur barnen uppfattar dessa aktiviteter. Genom observationer av bildskapande aktiviteter och kvalitativa intervjuer undersöker jag hur pedagogerna och barnen förhÄller sig till bild och visuellt lÀrande i matematiken. I min litteraturgenomgÄng redogör jag för tidigare forskning som Àr relevant för min undersökning. Undersökningen visar att pedagogerna arbetar med bild och visuellt lÀrande i matematiken pÄ olika sÀtt och att de har olika uppfattning om begreppet bild. Resultatet visar vikten av bild och visuellt lÀrande i matematikundervisningen nÀr det gÀller barns utveckling och lÀrande.

Kan vi leka en saga nu?

Syftet med denna studie a?r att underso?ka la?rprocesser kring bera?ttande och gestaltning i fo?rskolan. Den genomfo?rs da? vi upplever ett behov av fo?rdjupad kunskap inom omra?det. Vi anser att de estetiska la?rprocesserna a?r viktiga och o?nskar fo?ra in mer av bera?ttande och gestaltning i den ordinarie verksamheten i fo?rskolan. Den teoretiska utga?ngspunkten fo?r studien a?r utvecklingspedagogik i kombination med Vygotskijs teorier kring fantasi och kreativitet samt den proximala utvecklingszonen.

O?gonblick fra?n La?rkskogsva?gen : skriftlig reflektion inom sja?lvsta?ndigt, konstna?rligt arbete

I detta examensarbete har jag tillsammans med min kollega Markus Eriksson spelat in sju musikstycken med tydligt bera?ttande funktion. Dessa sju musikstycken fungerar som filmmusik till fyra olika historier som utspelar sig i ett la?genhetshus, ett introstycke som sammanfattar hela den musikaliska ide?n, ett stycke som gestaltar gatan samt ett stycke som beskriver ka?nslan i trapphuset. Materialet utgo?r en del av min portfolio och fo?rhoppningsvis kommer detta projekt o?ka mina mo?jligheter att fa? skriva musik till ro?rlig bild i framtiden.

HÀr Àr ditt (privat)liv! : En textanalys om tvÄ kvÀllstidningars framstÀllning av nyhetsberÀttelser rörande uppsÀgning av arbetstagare pÄ grund av ageranden pÄ Facebook

Studiens syfte a?r att belysa pa? vilket sa?tt innebo?rden av begreppen privat och offentligt behandlas i kva?llstidningars nyhetsbera?ttande vid rapportering av ha?ndelser som bero?r uppsa?gning av arbetstagare efter deras fo?rehavanden pa? Facebook. Den a?mnar a?ven bidra till o?kad insikt om de faktorer som ligger till grund fo?r hur nyhetsbera?ttelsen framsta?lls.Slutsatser: Kva?llstidningarnas framsta?llning av privat respektive offentligt a?r en, av tidningarna sja?lva, framlagd syn av begreppens innebo?rd. Vidare pra?glas textinneha?llet i tidningarnas nyhetsbera?ttande genomga?ende av sensations- journalistik och fokus pa? den enskilde individen.

Stödverktyg för ett effektivare lÀrande av pathfinding-algoritmer.

Effektiva lÀrosÀtt för algoritmer Àr inte alltid det enklaste att hitta. Algoritmer som anvÀnds inom omrÄdet för artificiell intelligens kan ofta vara svÄra att förstÄ och ta lÄng tid att lÀra sig. Uppsatsen handlar om hur det kan vara möjligt att effektivisera lÀrandet av pathfindingalgoritmer genom att anvÀnda ett visuellt stödverktyg. LÀrometoden som uppsatsen anvÀnder sig av Àr att genom en kombinationen av sjÀlvimplementation och visualisering av pathfinding-algoritmer kunna öka effekten av dessa algoritmer. AnvÀndaren ges möjligheten att implementera fyra grundlÀggande pathfinding-algoritmer men Àven möjlighet att konstruera och implementera sina egna algoritmer.

Att göra barns röster hörda - barns uppfattningar av visuellt berÀttande och höglÀsning ur barns perspektiv

Abstract Syftet med denna studie var att ge röst Ät de medverkande barnens tankar, genom att synliggöra deras perspektiv pÄ och uppfattningar av fenomenet visuellt berÀttande och höglÀsning i förskolan. Studien Àr gjord ur barns perspektiv och inspirerad av en fenomenografisk ansats, vilket innebar att det var centralt för oss att söka efter barnens uppfattningar. Vi anser att det finns en kunskapslucka dÄ tidigare forskning kring visuellt berÀttande och höglÀsning ur barns perspektiv Àr bristfÀllig, eftersom den forskningen mestadels Àr utförd ur vuxenperspektiv. VÄra frÄgestÀllningar var: Vilka uppfattningar har barnen av stunden och av karaktÀrerna i berÀttelserna? Vad uppfattar barnen att de kan lÀra sig av visuellt berÀttande och höglÀsning? Hur uppfattar barnen sitt inflytande över det som berÀttas och lÀses för dem? För att uppnÄ syftet och besvara vÄra frÄgestÀllningar intervjuade vi barnen och anvÀnde Àven metoden fotoelicitering, vilken innebar att barnens berÀttande lockades fram med hjÀlp av deras egentagna fotografier.

Bayeuxtapetens sprÄkliga struktur

En underso?kning av Bayeuxtapetens (BT) spra?kliga struktur. Underso?kningen avser bera?ttandetsorganisering och fo?rdelning mellan huvudfris, ba?rder, den kortfattade inbroderade texten och en postulerad fo?rlorad text. Sa?rskild fokus la?ggs pa? den s.k.

Kognitiva funktioner vid utmattningssyndrom - en tioÄrsuppföljning

1KOGNITIVA FUNKTIONER VID UTMATTNINGSSYNDROM?Utmattningssyndrom Àr ett tillstÄnd som orsakas av lÄngvarig stress i arbete eller privatliv.Föreliggande studie har syftet att studera förÀndringar i kognitiv funktion med fokus pÄ visuellt episodiskt minne, uppmÀrksamhet och responskontroll tio Är efter sjukskrivning pÄ grund av utmattningssyndrom. Kompletterande test och sjÀlvskattningsformulÀr inkluderades vid uppföljningen för att nÀrmare undersöka visuellt episodiskt minne, exekutiv funktion, psykisk hÀlsa samt subjektiva aspekter av utmattningssyndrom. Patient- och kontrollgrupp utgjordes av nio respektive tre kvinnor. Testresultat jÀmfördes mellan grupper och testtillfÀlle ett och tvÄ.Resultaten visade pÄ frÄnvaro av skillnad mellan testtillfÀlle i de mÄtt som följdes upp samt att patientgruppens problem med visuellt episodiskt minne vid uppföljningen framförallt gjorde sig gÀllande i komplexa uppgifter vilket möjligen kan förklaras av bristande exekutiv funktion.Eftersom deltagarantalet i bÄde patient- och kontrollgrupp var lÄgt Àr resultaten att betrakta som pilotdata..

Ett visuellt designsprÄk för datorförstÀrkta landskap i Astrid Lindgrens bygd

Den hÀr uppsatsen har utforskat och skapat ett visuellt designsprÄk för datorförstÀrkta landskap i Astrid Lindgrens bygd. Uppsatsen ingÄr i ett pÄgÄende forskningsprojekt som heter DatorförstÀrkta landskap i Astrid Lindgrens bygd, som pÄgÄtt sedan Är 2010. Det Àr ett forskningsprojekt som National Center for Outdoor Education (NCU) i Vimmerby har tillsammans med Linköpings universitet. Den hÀr uppsatsens roll i forskningsprojekt Àr att ta fram ett visuellt designsprÄk för datorförstÀrkta landskap i Astrid Lindgrens bygd. För att kunna göra detta behövde designern i den hÀr uppsatsen ta reda pÄ vilka kriterier denna applikation ska ha, vilken som Àr den tÀnkta mÄlgrupp och slutligen Àven möta uppdragsgivarens krav.

Visuellt orienterade kommunikativa praktiker : -en klassrumsstudie pÄ Riksgymnasiet för Döva

SAMMANFATTNINGUppsatsens syfte Àr att övergripande göra en kartlÀggning över hur kommunikationen ser ut i ett gymnasieklassrum med döva elever. PÄ sÄ sÀtt önskar vi fÄ en uppfattning om hur kommunikationen ter sig i ett sÄdant klassrum och vad som försvÄrar respektive underlÀttar kommunikationen.Genom litteratur som vi funnit relevant för vi ett resonemang kring det komplexa begreppet kommunikation samt dess olika uttryckssÀtt. För att som lÀsare kunna följa tankegÄngen med metodvalet i C-uppsatsen beskrivs etnografisk ansats och utifrÄn den Àven deltagande observation. Genom analys av fÀltstudien har följande teman utvecklats: Klassrummets miljö och lektionernas gÄng och Parallella kommunikationsprocesser. I vÄr analys försöker vi visa pÄ de hinder samt möjligheter för kommunikation som studerats i klassrummet för att vidare knyta ihop pÄsen med en diskussion dÀr de erhÄllna resultaten knyts an till den tidigare forskning som presenterats, i förhÄllande till det identifierade problemet.I studien framkommer vid ett flertal tillfÀllen att parallella konversationer sÄsom videomobilsamtal förekommer och tillÄts, att sen ankomst sker i stor utstrÀckning, att personer utestÀngs ur kommunikationer till följd av talsprÄksanvÀndande, att grupparbeten inte existerar, att kulturkompetens Àr betydelsefullt och att en visuellt orienterad praktik har unika kommunikationsmöjligheter.

Maskeringens effekt pÄ Ätergivning av semantiskt kategoriserade ord : om effekten av att maskera bakgrundstal med ett brus

Den hÀr studien grundar sig pÄ skillnader mellan Ätergivning av ord, sorterade efter semantiska kategorier, i förhÄllanden med rent tal och maskerat tal. 32 personer deltog i studien dÀr de först blev visuellt presenterade för en lista med 15 semantiska ord som skulle memoreras och sedan Äterges i fri ordning i tvÄ olika betingelser av bakgrundsljud, tal och maskerat tal. UtifrÄn tidigare studier utformades studiens hypoteser; vid Ätergivningen ökar antalet visuellt presenterade ord nÀr bakgrundstalet maskeras av ett brus jÀmfört med nÀr bakgrundstalet spelas upp utan maskering. Antalet auditivt presenterade ord som Äterges minskar nÀr bakgrundstalet maskeras av ett brus jÀmfört med nÀr bakgrundstalet spelas upp utan maskering. Resultaten gav stöd Ät hypotesen att försökspersonerna Ätergav fler visuellt presenterade ord nÀr bakgrundstalet maskerades av ett brus.

Kontraktsprocessen somverktyg för riskhantering avIT-outsourcing?

FörsÀmras prestationen pÄ en uppgift dÄ det tillkommer en annan uppgift, och Àrdet nÄgon skillnad om en uppgift presenteras visuellt eller auditivt? 23 personerdeltog i ett experiment dÀr en primÀr uppgift (perceptuell snabbhetsuppgift) ochen sekundÀr uppgift (minnestest) utfördes separat och simultant. Resultatetvisade ingen skillnad i prestation pÄ primÀr uppgift oavsett om den utförs ensameller tillsammans med sekundÀr uppgift, i vare sig reaktionstid eller reaktionsfel.Det presteras dÀremot bÀttre pÄ sekundÀr uppgift ensam (minnesrÀtt), Àntillsammans med primÀr uppgift, dÄ bÄda presenteras visuellt. Diskussionen tarupp att deltagarna prioriterade en av uppgifterna trots att det tydliggjordes attalla uppgifterna var lika viktiga..

Android-applikation för hÀlsokontroll

Denna rapport beskriver planering och utveckling av en Android-applikation och en webbtjÀnst pÄ uppdrag av Explizit AB. Applikationen och webbtjÀnsten ska vara knutna till CheckUp Life, en produkt för kontroll och uppföljningar av personers hÀlsostatus. Kraven Àr att Android-applikationen visuellt och funktionsmÀssigt ska likna den webbapplikation som idag existerar för CheckUp Life samt att kommunikation mellan applikation och webbtjÀnst hÄller hög sÀkerhet. Resultatet blev en REST-baserad webbtjÀnst, med WCF i grunden, sÀkrad med SSL och basic authentication och en Android-applikationen som kommunicerar med webbtjÀnsten samt visuellt och anvÀndarmÀssigt liknar webbapplikationen..

Barn i behov av sÀrskilt stöd i förskolan : FörskollÀrares och specialpedagogers syn pÄ arbetsformer, stödmaterial och samverkan

Vi har valt att göra en kvalitativ studie som omfattar intervjuer med fyra förskollÀrare samt fyra specialpedagoger. Vi har Àven genomfört en kvantitativ studie i form av en enkÀt som har besvarats av förskollÀrare i Uppsala Kommun.Syftet med studien Àr att fÄ en förstÄelse för hur förskollÀrare och specialpedagoger anvÀnder sig av visuellt och multimodalt pedagogiskt stödmaterial i dagens förskoleverksamhet i Uppsala kommun. Vi vill Àven fÄ en ökad förstÄelse för hur samarbetet mellan professionsgrÀnserna fungerar.Studiens resultat visar pÄ att bÄde förskollÀrare och specialpedagoger anser att arbetet med visuellt och multimodalt pedagogiskt stödmaterial har en stor betydelse för barn i behov av sÀrskilt stöd. MÄnga förskollÀrare idag anvÀnder sig av Ipad och olika bildmaterial i verksamheten och ser det som ett positivt stödmaterial. Specialpedagogerna instÀmmer med förskollÀrarna men anser att det ska finnas ett pedagogiskt syfte i arbetet med Ipads.

Design av lÀte Ät en visuellt Ätergiven karaktÀr som saknar verkliga auditiva referenser

I denna uppsats har arbetsmetoder vid ljuddesign utan verkliga auditiva referenser undersökts i syfte att ge upphov till och skapa underlag för diskussion. FrÄgor som hur man översÀtter beskrivna egenskaper till designen av ett ljud har berörts. Ett test har genomförts dÀr en grupp ljudstuderande har fÄtt i uppgift att med fria medel skapa ett lÀte Ät en visuellt Ätergiven fiktiv varelse och i samband med detta redovisa arbetet genom att besvara frÄgor i ett formulÀr. Sex testdeltagare har lÀmnat in den skriftliga delen av uppgiften, fem av dem har ocksÄ lÀmnat in ljudande resultat. Materialet har analyserats i syfte att finna mönster i processens olika skeden..

1 NĂ€sta sida ->